Podcast als content

Podcasts zijn de afgelopen jaren alleen maar populairder geworden. Het is dan ook echt een krachtig medium om je doelgroep aan je merk of organisatie te laten binden. Een podcast maken wordt steeds gemakkelijker. We zetten de voordelen voor je op een rij en geven je ook een aantal tips.

Multitasking

Het mooie aan een podcast is, is dat het niet je hoofdactiviteit is. Waarom is dat dan goed? Je wil toch dat mijn doelgroep volledige aandacht voor jou heeft? Ja en nee… Ja, je wil dat je luisteraars ook echt luisteren. Maar omdat je een podcast kan luisteren terwijl je iets anders doet, is dit de vorm van content die altijd en overal kan. In de auto, tijdens het sporten en zelfs tijdens het werken. Super toegankelijk dus.

Wat is je doel?

Het allerbelangrijkste is om te weten waarom je een podcast gaat maken. Waarschijnlijk is dit niet alleen omdat je het leuk vindt, of omdat iedereen het doet. Tuurlijk, het is belangrijk om mee te gaan met de mediastroom maar het is nog belangrijker om te weten wat dit bijdraagt aan je doelen. Wil je informeren, en je expertise delen om je geloofwaardigheid te vergroten? Of wil je juist meer persoonlijkheid en verbinding bij je luisteraars, door met persoonlijke verhalen te komen?

Maak het leuk!

Hoe vaak luister jij vrijwillig naar reclame? De meeste podcast luisteraars zoeken niet gericht naar podcasts die ze producten of diensten willen verkopen. Maak er dus geen reclamespot van! Je kan bepaalde producten of diensten wel benoemen, maar maak dit niet het hoofdonderwerp. Verder werkt en pakkend intro met een teaser goed om de aandacht te trekken. Of zet nog een stapje hoger in, door geluidseffecten en subtiele muziek in te zetten.

Regelmaat en relevantie

Om je bereik te vergroten en te groeien, is het regelmatig posten van een nieuwe aflevering belangrijk. Blijf relevant, blijf scherp op trends en ontwikkelingen. Bedenk voor jezelf hoe vaak je een podcast in wil zetten en hou je daar aan voor een langere tijd. Alleen dan kan die groei ontstaan.

Kwaliteit