Waarom een Vodcast?

Een videopodcast wordt ook wel een vodcast genoemd. Vaak bestaat een vodcastserie uit meerdere seizoenen met afleveringen die op elkaar lijken qua opbouw. Je kan het inzetten om informatie over te brengen of je publiek te entertainen. Maar, waarom dan niet “gewoon” een podcast? Die keuze ligt aan een paar dingen.

Wat is je doel en wie is je doelgroep?

Een podcast heeft zeker voordelen die we al eens uitgebreid hebben besproken in een vorige blog. Echter mist er een erg belangrijk aspect… beeld. Afhankelijk van je doel en je doelgroep kan beeld nou net het gene zijn dat je niet wil of kan missen. Neem onze klant Female Interior Creatiors by Lasut en Braun als voorbeeld. Zij bespreken in hun vodcast de trends en ontwikkelingen van Interieur en Architectuur. Bij het inspireren van hun kijkers kan beeld hier dus niet bij ontbreken.

Wat is je budget?

Een vodcast brengt wat meer kosten met zich mee. Je hebt namelijk meer nodig. Professionele camera apparatuur, licht, geluid… Maar ook de kennis om met al deze apparatuur om te gaan en het vervolgens te monteren en af te mixen. Uitbesteden is dan vaak een slimme keuze die je kwalitatief resultaat gaat opleveren.

Wat is je verhaal?

Zowel een podcast als een vodcast zijn perfecte contentvormen om lang aan het woord te zijn. Echter is het goed om vooraf te bepalen wat voor verhaal je wil vertellen. Heb je een lastig verhaal? Dan kan beeld je helpen dit verder uit te leggen. Heb je juist veel te laten zien bij je verhaal? Dan natuurlijk ook. Is je verhaal ook zonder beeld te vertellen? Misschien is een podcast dan meer dan genoeg. Denk dus altijd na wat de toegevoegde waarde is.

Waar wil je gezien of gehoord worden?

Het voordeel van videocontent, zoals een vodcast, is dat social media geoptimaliseerd is om video te delen. Een podcast leent zich hier minder voor. Een vodcast past daarom erg goed in een contentmarketing plan. Knip de vodcast op in verschillende korte teasers en zet deze in als promotie. Zo kan je uit één aflevering meerdere contactmomenten halen met je doelgroep.